Subject: TTJA Teavituskiri määruse nr 10 (alammäärad/künniskogused) muutusest
From: "Ardi Link" <[email-masked]>
To: "Ardi Link" <[email-masked]>
Cc: Päästeamet <[email-masked]>, "Keskkonnaamet" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Sep 2025 16:39:37 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Olete saanud selle teavituskirja, sest Teie ettevõttega on seotud ohtliku 
ettevõtte või suurõnnetuse ohuga ettevõtte käitis. Kiri on edastatud 
e-Äriregistris esitatud ametlikule e-posti aadressile. Palume vajadusel 
edastada info asjasse puutuvatele isikutele teadmiseks.

Lugupeetud ettevõtja,

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) teavitab, et alates 
06.09.2025 jõustus majandus- ja taristuministri 02.02.2016. a määruse nr 10 
„Kemikaali ohtlikkuse alammäär ja ohtliku kemikaali künniskogus ning 
ettevõtte ohtlikkuse kategooria määramise kord“ (edaspidi määrus nr 10) 
muudetud redaktsioon.

Määruse nr 10 uue redaktsiooniga tõsteti 1. ja 2. kategooria tuleohtlike 
veeldatud gaaside (k.a veeldatud naftagaas) ja maagaasi (olenemata selle 
olekust) C-kategooria ohtliku ettevõtte alammäära 5 tonni pealt 10 tonni 
peale. Alammäära muutmine laieneb ka vääristatud biogaasi käitlemisele. 
Vääristatud biogaas on vastavalt puhastatud biogaasile kohaldatavatele 
standarditele töödeldud biogaas, millega on tagatud maagaasile vastav 
kvaliteet, k.a metaani sisaldus, ning selle hapnikusisaldus ei ületa 1%.

Oluline! TTJA juhib ettevõtjate tähelepanu, et edaspidi tuleb vedelgaasi 
(LPG) mahukoguse teisendamisel massiühikutesse kasutada LPG tihedusena 542 
kg/m3 (15 °C juures). See vastab propaani/butaani segu suhtele 50% / 50%. 
Üldiselt jääb Eestis kasutusel olevas LPG-s propaani sisaldus vahemikku 50% 
kuni 100%. Kui veeldatud propaani tihedus 15 °C juures on 510 kg/m3, siis 
see tähendab, et LPG tihedus jääb vahemikku 510 kg/m3 kuni 542 kg/m3. 
Käideldava ohtliku kemikaali koguse arvestamisel tuleb lähtuda suurimast 
tihedusest, sest seeläbi on potentsiaalse õnnetuse korral arvesse võetud 
suurim LPG kogus ehk halvim võimalik olukord. Vähesel määral võib LPG 
sisaldada ka teisi komponente, kuid nende osatähtsus ei avalda LPG 
tihedusele arvestatavat mõju, seetõttu käsitletakse LPG-na propaani ja 
butaani segu.

Pärast kaalumist leiab TTJA, et LPG tiheduse 542 kg/m3 kasutamine annab 
tõesema ettekujutuse LPG tegelikust tihedusest, kuigi see oleneb vedelgaasi 
temperatuurist (võrreldes varasema aktsepteeritud LPG tihedusega 500 kg/m3). 
Näiteks, kui kasutada LPG tihedusena, mis koosneb 50% / 50% vahekorras 
propaanist ja butaanist, 500 kg/m3, tähendaks see, et LPG temperatuur peaks 
olema ca 49 °C. See aga ei ole tavakäitlemistingimustel usutav olukord. 
Lisaks esitab Eesti Gaasiliit oma veebilehel vedelgaasi omaduste all 
propaani/butaani segu 50% / 50% tiheduseks 542 kg/m3, mis viitab asjaolule, 
et selle tiheduse kasutamine on gaasivaldkonna ettevõtete poolt 
aktsepteeritav.

Mida peab tegema, kui eelnev info minu ettevõtet ei puuduta?

Võtate edastatud info teadmiseks ning oskate vajadusel edaspidi selle 
asjaoluga käitise ohtlikkuse kategooria määramisel arvestada.

Mida peab tegema, kui eelnev info puudutab minu ettevõtete käitiste 
tegevust?

TTJA vaatab 4 nädala jooksul (s.o hiljemalt 06. oktoobriks 2025) üle kõikide 
C-kategooria ohtlike ettevõtete teabelehed ning selgitab välja, kas 
alammäära tõstmisest tulenevalt on Teie ettevõtte käitis jätkuvalt 
C-kategooria ohtlik ettevõte, kellel lasub kemikaaliseaduse kohase 
käitamisloa omamise kohustus või mitte. Hindamisel kasutab TTJA LPG 
tihedusena väärtust 542 kg/m3.

Kui selgub, et LPG tihedusega 542 kg/m3 jääb Teie ettevõtte käitis 
C-kategooria ohtlikuks ettevõtteks, kuid teabelehel esitatud LPG koguse 
arvutamiseks on kasutatud teistsugust LPG tihedust, mistõttu peab parandama 
LPG kogust, siis palub TTJA Teil parandada kemikaaliseaduse kohaseid 
dokumente.

Kui selgub asjaolu, et mõni Teie ettevõte käitistest ei klassifitseeru 
teabelehel esitatud käideldavate ohtlike kemikaalide maksimaalsete koguste 
põhjal enam C-kategooria ohtlikuks ettevõtteks, koostab TTJA 
kemikaaliseaduse kohase käitamisloa kehtetuks tunnistamise otsuse eelnõu 
ning edastab selle Teile hiljemalt 06. oktoobril arvamuse andmiseks. Kui 
käitamisloa kehtima jätmiseks puuduvad objektiivsed põhjused, tunnistab TTJA 
vastavad käitamisload kehtetuks.

Kui Teie ettevõtte käitise osas on TTJA-s menetluses käitamisloa taotlus, 
kuid alammäära tõstmisest tulenevalt ei ole enam tegemist C-kategooria 
ohtliku ettevõttega, lõpetab TTJA käitamisloa menetluse ning teavitab Teid 
sellest asjaolust.

Mis saab siis, kui selgub, et minu ettevõtte käitis ei ole enam C-kategooria 
ohtlik ettevõte, kuid minu ettevõttel ei ole kemikaaliseaduse kohast 
käitamisluba ja ma tegutsen Keskkonnaameti antud keskkonnakompleksloa 
kohaselt?

Kui selgub asjaolu, et Teie ettevõtte käitis ei ole enam C-kategooria ohtlik 
ettevõte, kuid tegutsemise aluseks on Keskkonnameti antud 
keskkonnakompleksluba, siis teavitab TTJA Teie ettevõtet ja Keskkonnaametit 
vajadusest algatada keskkonnakompleksloa muutmine. Tulenevalt muutunud 
õigusaktist, algatab kompleksloa muutmise Keskkonnaamet, mille raames 
määratakse ettevõtte ohukategooriaks „pole ohtlik“.

Mis saab siis, kui minu ettevõtte käitis ei ole enam klassifitseeritud 
C-kategooria ohtlikuks ettevõtteks?

Kui Teie ettevõtte käitis ei ole enam C-kategooria ohtlik ettevõte, ei 
kohaldu sellele käitisele kemikaaliseaduse 3. peatükiga sätestatud nõuded ja 
kohustused ohtliku ettevõtte suhtes.

Lugupidamisega

Ardi Link
tehnikaosakonna peaspetsialist
+372 667 2027 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.ttja.ee/> www.ttja.ee | Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve 
Amet
Endla tn 10A, 10122 Tallinn